Éppen Miskolc felé tartunk egy fotós kollégával, még talán fel sem ébredtem rendesen, hiszen szombat reggel nyolc óra van. Gödöllőn álltunk meg egy Agip kútnál tankolni, begurulok, leállítom a motort, nyitom a tanksapkát, veszem le a 95-ös pisztolyt, tolom a tankba, nyomom, és közben kikerekedik a szemem. Biztos jót vettem le?! HÁROMSZÁZHATVANEGYFORINTPERLITER? Tessék? Ez nem valami csúcs, magas oktánszámú hiperszupercsudijó benzin? Nem… ez a legolcsóbb, 95-ös benzin. Itt ébredtem fel végleg.
Bosszankodom, közben nagyon lassúnak érezem a tank megtelését, néhány (talán 7-8) litykó csordogál csak a tank alján, így vagy negyven liter üzemanyagot kellene belepréselnem, végül is hosszú út áll ma előttem: Gödöllő-Miskolc, a környéken pár falu, majd vissza Budapestre, és onnan haza Tiszakécskére, ehhez bizony egy teli tankot meg fog kajálni a gép. De még mindig csak félig a tank, pedig az ára már épp elég lenne. Már majdnem 15 ezernél tartunk, amikor végre kattanás, teli a tank. Szerencsére.
Annyit azért tudni kell, hogy amikor megvettem az autót (egy csodaszép, citromsárga, háromajtós, Fiat Puntót, az egyes szériából, abból, ami 1995-ben az év autója címet is elnyerte), nos, amikor megvettem június végén, a benzinárak olyan 330 körül mozogtak. Akkor egy teli tank (47liter) benzin kb. 15500 forintba került, most 17 ezer forintba. Fél év sem telt el, és 1500 forint a különbség. Közben, ha Kárpátalján (van aki Ukrajnának ismeri) tankolnék, 9500 forintból tele lenne a tank, és még egy kólát is vehetnék mellé. Ott ugyanis nincs 200 forint (átszámítva) egy liter üzemanyag.
Mégis, hogy lehet ez? A benzinárak sok mindentől függnek, de talán három dolog határozza meg a legjobban: az egyik a kőolaj világpiaci ára (ami évek óta szinte változatlan!), a forint-dollár árfolyam (emlékezzünk csak arra, amikor Kósa Lajos bedöntötte a forintot, és emelkedtek a benzinárak is) és jelen esetben a legfontosabb tényező: az adóterhek. Jelenleg 120 forint az adóteher egy liter benzinen, ezt legutóbb ez év január elsején emelték, a korábbi 109 forintos mértékről. Akkor a Fidesz habzó szájjal, határozottan követelte, hogy a kormány ezt ne tegye, sőt, csökkentse azt 87 forintra.
Gyors számolás a szombati tankolásomból, mi lenne, ha a Fidesz korábbi ellenzéki javaslatát kormányra kerülése után véghez is vitte volna: 361-33=328/liter, egy teli tankos manőver így 15400 forintba kerülne, szemben a 17000-rel.
A Fidesz a kampány során is többször említette, csökkenteni kívánja az üzemanyagok jövedéki adóját, aztán a kétharmados lila - bocsánat- narancs ködben valahogy ezt elfelejtették. Persze nekik mindegy is, a szolgálati autóba tankolt benzint úgy is jóváírhatják, mint utazási költség, amit kifizetnek az adófizetők.
S hogy mit mond minderre Nagy Anna, kormányszóvivő? Szűkszavúan, nyersen, keményen, de mosolyogva: „Jelenleg nincs napirenden a jövedéki adó csökkentése.”
Születésem évében (még) pezsgett a frissen megszerezett demokrácia itthon. Taxisblokád volt, hídlezárással, tüntetéssel. És miért? Mert Antalék – tessék kapaszkodni – 64 forintra akarták emelni a benzin literenkénti árát. Komolyan, 264 forintért is összecsapnám a tenyerem, még úgy is 12 ezerből tele tankolnám Rigót. De attól tartok ilyen árak már csak akkor lesznek, ha eurónk lesz… 2,64 EUR/liter.