Búcsút inthetünk az egyik legkarakánabb filmstúdiónak, melynek olyan alkotásokban volt benne a keze, amelyek meghatározták a '90-es és 2000-es évek popkultúráját, formálták az ízlésünket vagy egész egyszerűen csak taroltak az Oscar-gálán.
Kétségkívül éles szeme volt Harvey és Bob Weinsteinnek - a Miramax tulajainak - mind az európai mind az amerikai független filmgyártás műremekeihez, illetve azok felkarolásához és befuttatásához. Talán azóta sem volt képes egy stúdió ennyi nem mainstream filmet úgy a csúcsra juttatni, hogy majdnem egy generációval később is egy-egy geg vagy félsoros poénforrásként szuperáljon szinte bármilyen társaságban. Többek közt az ő gondozásukban ülhetett fel trónjára a Ponyvaregény, ami azóta is talán a kultfilmek non plus ultrája (legalábbis népszerűségben mindenképp), de az áttörés éveihez sorolhatnám még goth-fantasy fogalmat a világgal megismertető A hollót is. Persze utóbbi esetében Brandon Lee sajnálatos halála is közrejátszott a kultusz státuszba emelkedésben. Ide vehetnénk egyébként Tarantino (és sok esetben Robert Rodriguez) majdnem összes agymenését is a Kutyaszórítóbantól kezdve az Alkonyattól Pirkadatigon át a Kill Bill 1-2-ig.
A teljesség igénye miatt azonban fontos megjegyezni, hogy a sok kultuszfilm mellett komolyabb ópuszokban is részt vállaltak, melyek csak ritka esetekben távoztak az Oscar-gálákról üres kézzel. A filmeket valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, de a statisztikák talán méginkább bizonyíthatják, hogy a Miramax nem igazán tudott mellényúlni: Az angol beteg 9, a Good Will Hunting 2, a Szerelmes Shakespeare 7, a Chicago 6 Oscar-díjat nyert, de a Tehetséges Mr. Ripley és a Csokoládé és büszkélkedhet 5-5 jelöléssel.
1993-ban a Disney vette meg a céget 70 millió dollárért, de szabad kezet kaptak továbbra is és a siker töretlen volt - mint ahogy azt a fenti felsorolás bizonyítja. Ezután az Oscar kampányok miatti túlköltekezés, a büszkeség és gőgösség lett jellemző a filmstúdióra, mely lassacskán elvesztette teljesen a karakterét és identitását, ráadásul az utolsó néhány filmjük nem hozta meg a várt sikereket. Fordulat híjján csak idő kérdése volt mikor fuccsol be végleg a stúdió, és ez most látszik megtörténni. Persze a Disney illetékesei cáfolják ezt, hiszen kijelentették: a Miramax tovább fog működni a Disney berkein belül, bár tény, hogy kevesebb film készítésében fog részt venni, mint eddig.
Ez már azonban csak a semmi esztergálása. Ahogy többen is sajnálatukat fejezték ki; kár, hogy egy olyan stúdió szűnt meg, mely egyet jelentett az ízléssel és a művészettel.