Szerencsére egyre inkább kezdjük elhinni, hogy ez már a múlté. Legalábbis igyekszünk észrevenni, hogy a 4-es metró Kálvin téri építésének munkálatai egész jó úton haladnak már, vagy legalábbis kevésbé halljuk őket.
Ősszel belépve az egyetem zárt kapuin úgy reméltem, magam mögött hagyhatom a fülsiketítően hangos munkálatok zaját. A nagy vaskos ajtót betoltam, majd boldogan engedtem visszalendülni. Elindultam első óráim egyikére mikor éreztem, hogy valami még mindig zakatol a fejemben. Rájöttem. Nem telhetett el úgy egy előadás sem, hogy a mély álomba merülésemet egy viszonylag monoton, időnként hirtelen álmomból visszarántó puffanás, dörrenés akadályozta volna. Igen, végre egyetemre járok; igen, továbbra sem hagyják az embert aludni.
Pár nap elteltével egészen kezdtem megbarátkozni a gondolattal, hogy mostantól ez már mindig így lesz; hogy lehetek én akár hihetetlenül fáradt, akár nagyon éber, a munkálatok pakolással, rakodással járó zöreje folyton ott zakatol majd a fülemben.
Nemrég igazán elgondolkodva indultam hazafele, tulajdonképpen csak a Manna abc-be akartam betérni egy rágóért, mikor át kellett volna kelnem az akadálypályának álcázott építkezési munkálatokon. Egész hamar átértem a túloldalra, –kocsik száguldozása nem szokott zavarni efféle tevékenységem közben, mikor valóban a célra, a túloldalra jutásra koncentrálok- s észrevettem, hogy valami másként működött, mint eddig. Igen! Kezd alábbhagyni a táblák, korlátok, lyukak, sóderdombok hegye. A Mannából kilépve a metró lejárat felé vettem utam. És hoppá! Eddig vajon fel sem figyeltem rá? Elsiklott a tekintetem mindannyiszor, hogy tulajdonképpen milyen építmény készül a metró bejáratát megkoronázni? Valószínűleg igen. Hát fantasztikus! A metró kijárat kapott egy igen hatalmas kalapot, ha nevezhetjük így. Ez volt az első pillanat szeptember óta, amikor kezdtem azt érezni: igen, valami halad, esetleg megérem azt is, hogy saját lábammal taposhatom az épülő metró várakozó peronját.
Akkor lássunk néhány szót és fotót a csodás 4-es metró tervbe vett jövőjéről.
„A budapesti 4-es metróvonal korszerű, az utazóközönség számára vonzó, biztonságos közlekedési eszköz lesz. Létesítményeinek kialakítása, berendezései által nyújtott szolgáltatásai révén alkalmas a számára kijelölt közlekedési feladatok ellátására.”
És még néhányat a Kálvin téri megállójáról.
„A javasolt változat alapján a 4-es metró a jelenlegi metró fölött halad majd, kijárata a Kálvin téri aluljáró bevásárló-folyosójához csatlakozik. Ezzel a megoldással jelentős költségek takaríthatók meg az építkezés során. Az átszállási lehetőség révén magas színvonalú tömegközlekedési kapcsolat jön létre Dél-Buda és Észak-Pest, valamint Dél-Pest között.”
Őszintén remélem e pár sor után, hogy a 4-es metró hivatalos honlapjáról utánajárással szerzett információk nem csupán fikciók maradnak, és a vágyakozásunk beteljesedik. Végre még mi is megérhetjük, hogy elkészül, hogy szép lesz, gyors lesz, legalábbis a Kálvin téri megálló és környéke. Megérhetjük, hogy kopácsolás helyett igazán meggyorsítja a közlekedésünket.