Friss

Reviczky4 Hírmondó

A Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karának hallgatói blogolnak itt. Tudj meg mindent az egyetemről, írd meg a tapasztalataidat!

megosztás

Share |

gaspar facebookon

Címkék

133 (1) 15 (1) 2010 (1) 3 (1) 68 (1) a (1) aboriginal (1) abortusz (1) afrika (1) áhítat (1) ajánló (6) ákos (1) alapítvány (1) alapmű (2) albérlet (1) álhír (1) alkohol (1) állásbörze (2) amiről nem beszélek (2) anima (1) arany (1) arany ászok (1) arpad (1) az (1) a mi eveink (1) ba (1) (1) bajnokok ligája (3) baleset (1) balkán (1) barátok (1) barátság (2) barlang (1) baross (2) báthory (1) belga (1) benzinárak (1) bethlen gábor kollégium (1) bicikli (2) bizotnság (1) bkv (1) blogélet (2) bocsánat (1) böhm (1) bölcsész (6) bombariadó (1) borat (1) bors (1) bounty (1) bozsonyi károly (1) bp (1) brando (1) bridget (1) btk (4) búcsú (1) budapest (5) bud spencer (1) buli (1) busz (1) campus (1) cápa (1) casino (1) che (2) chuck norris (1) communication (1) critical (1) csarnok (1) desperate housewives (1) diákélet (27) diákmunka (7) diákok (1) dohány (1) dohányosok (1) drog (1) dzsárdzsár (1) ede (3) eger (1) egészség (2) egyetem (8) egyetemi nap (1) egyházak (2) egyszerűen (3) elméletalkotás (1) elmélkedés (22) elnézést (2) emberi (2) emberi; (1) emberség (1) emléktábla (1) enikő (1) enyém az utolsó szó (2) erasmus (3) eredet (1) érettségi (1) értékek (2) érzés (2) érzés; (1) és (1) esküvő (1) est (1) étel (1) étkezés (1) etr (1) etus (1) évvége (1) extrém (1) e learning (1) facebook (12) fapados (1) feher tenyer (1) felejthetetlen (2) felsőoktatás (1) feri (1) fesztivál (4) fiatalok (3) fidesz (1) film (13) filmek (1) filmkritika (4) filozofia (4) finish (1) fizetés (1) flatley (1) foci (8) fogyókúra (1) főnök (1) forgatás (1) főzés (1) fura (1) fürdő (1) futás (1) gábor gábor (1) generációk (2) gibson (1) góliát (1) gondolatok (3) graffiti (1) gyakorlat (1) gyors (1) gyorsan (1) gyorsétterem (1) hagyományok (2) hallgatás (1) hallgató (1) hallgatók (3) hangulat (3) háteztmárténylegne (2) hátrányok (1) ház lakói (1) hiányosságok (2) hid (1) hír (1) hírtv (1) hit (1) hök (3) hollandia (4) horror (1) horthy (1) humor (1) húsvét (1) időpontok (1) illatok (1) inception (1) ingyen (1) interju (3) international (1) internet (2) irodalmak (1) iskola (2) iskolában (1) jegybeírás (1) jegyzet (4) jones (1) jóska (1) journalism (2) jövő (2) jrock (6) kaja (2) kamera (1) kanonok (1) kapcsolat (1) karácsony (6) károli (16) kávéró (1) kedvence (1) keleti pályaudvar (1) kerei (1) kerékpár (2) kerékpárosklub (2) keres (2) kiállítás (5) kifordított (1) kínál (1) kisebbségek (3) kispál (1) kitekinto (1) kocsma (1) kocsma sor mister batthyany ter jo hangulat legjobb (1) kollégium (2) költségek (1) koltsegterites (1) kommunikáció (12) koncert (4) kontrasztkiállítás (1) könyv (1) könyvajánló (4) könyvtár (3) korlátai (1) körlevél (1) környék (2) korsó (1) kortársaink (1) köttetés (1) kovács gergely botond (1) közlekedés (2) közösség (1) közszolgálat (1) közvélemény kutatás (1) kre (1) krepuska (1) kritika (10) különóra (1) kultúra (1) kutatók (1) kutya (2) lasertag (1) látogatók (1) leadás (2) légáramlás szétterelés (1) lehetőségek (1) leibniz (3) lemezajánló (1) lenke (1) levegő (1) lexikon (1) liliom (1) lista (1) luxus (2) ma (1) magánnyugdíjpénztár (1) mágenheim (1) magyarorszag (1) magyar szak (1) május (1) már (1) maraton (1) március (1) marlon (1) másnaposság (1) mass (1) media (1) média (5) médiaelemzés (1) médiakutatás (1) meg (1) megasztár (3) megbecsülés (1) megint (1) mel (1) menyasszony (1) michael (1) microsoft (1) mister (2) most (1) mozi (4) munka (11) muszáj (1) művészet (5) múzeum (1) múzeumok éjszakája (1) nagy fehér (1) napok (1) negyedik (1) nem (2) németország (1) nemi szerepek (1) nemzedékek (1) neptun (2) nyár (1) nyaralás (2) nyelvtanulás (2) obuda (1) óbuda (1) okos (1) oktatás (1) olajos (1) olcsó (4) olcso (1) olvasmány (1) órát (1) osztályzás (1) ösztöndíj (1) otthonszulés (1) paloma (1) pálvölgyi (1) pályázat (1) párkapcsolat (5) pedál (1) pénzügy (1) pikkely (1) pince buli (1) poker (1) politika (14) portfoliopoints (1) portré (1) prága (1) presszo (1) program (2) programajánló (2) programok (3) prüdéria (1) publi (57) rádió (1) recept (2) reklámok (1) rendezvény (1) rendezvények (5) rendszerváltás (2) repülőgép (1) reviczky utca 4c (1) rólunk (1) rólunk szól (1) röplabda (1) sajnálom (1) segítség (2) (1) sör (6) sor (1) sorozat (2) spagetti (1) sport (13) stúdió (2) sümeghy (1) suxxx (1) szabadsag (1) szabadság (1) szabadtér (1) szabó erika (1) szak (1) szakdoga (1) szakdolgozat (6) számítógép (1) számítógépek (1) szamok (1) szavazás (3) szavazas (1) szelektív hulladék (1) személyes (1) személyiség (1) szerelem (3) szeretet (1) szerkesztés (1) sziget (1) szingli (1) szinglik (1) színház (3) szomszédok (3) szórakozás (6) születésnap (1) takács (1) taki (1) tanácsadás (2) tanárok (3) tandem (1) tanszékek (3) tantárgyfelvétel (1) tanulás (2) tárca (1) társasjáték (1) tartani (1) tartja (1) tavasz (3) teázó (1) telemarketing (1) televízió (1) téma (1) terasz (2) terence hill (1) terepnapló (1) tippek (2) tisztelet (1) tojás (1) tömegkommunikáció (1) toplista (4) továbbtanulás (1) tradíció (1) treffort (1) trend (1) tv (3) újságírás (4) unaloműzés (3) ünneplés (1) utazás (1) vágási (1) vagina (1) vakság (1) választás (1) választások (2) vallás (2) valosag (1) város (2) vaskapu (2) vélemény (1) velemeny (1) versek (1) verseny (2) vicc (1) vicces (1) vidék (4) video (1) világbajnokság (1) vizsgafelvétel (1) vizsgák (1) vs (1) vs. (1) wakeboard (1) west (1) youth (1) zene (9) zsongadalom (1) Címkefelhő

Pozitív manipuláció???

2010.05.09. 17:35 | Merennis | Szólj hozzá!

Címkék: kritika reklámok tömegkommunikáció elméletalkotás

 

Reklámok.
Sokak ettől a szótól dühbe gurulnak, másoknak közömbös, egyeseknek pedig a megélhetését jelentik. Léteznek olyanok is- elvétve-, akik szenvedélyesen érdeklődnek irántuk.
Igazából minden életében jelen vannak, még ha ennek nem is vagyunk tudatában.
Mindenki, aki közlekedik, - legyen az autós, vagy „tömegközlekedő”, amikor várakozik egy piros lámpánál nehezen tudja elkerülni, hogy ne pillantson meg legalább egy óriásplakátot.
Sokan úgy vélik, őket aztán nem érdekli, mit hallanak a tévében, vagy a rádióban, köszönik szépen, nem manipulálhatóak. Lehet, hogy néhány ember tényleg képes függetleníteni magát, ám ha ez a világ nagy részére igaz lenne, akkor miért költenének ennyi pénzt reklámokra a multinacionális cégek?
 Önmagában az még nem lenne probléma, hogyha a média által közvetített reklámok csak azt befolyásolnák, hogy milyen márkájú mosóport, hamburgert vagy margarint vásároljanak az emberek.
Ám egyes reklámszakemberek szerint ennél jóval több mindent határoznak meg: az élethez-, a világhoz-, és önmagunkhoz való viszonyunkat is.
Oliviero Toscani a Reklám, te mosolygó hulla című művében így ír: „A reklámipar tudatalatti világmindenséget tár elénk, hogy elhitesse: a fiatalság, a szépség, az egészség, a férfiasság, illetve a nőiesség mind attól függ, amit megvásárolunk. A reklámipar nem termékeket vagy ötleteket árusít, hanem a boldogság lenyűgöző, de hamis illúzióját.” [ Toscani, 1999]
 Toscani a Benetton reklámkampányainak felelőse volt évekig, s sikerei révén nyert befolyását az emberekre nem az alábbi idézetben említettek alapján, hanem éppen ellenkezőleg használta fel. Az általa tervezett reklámok rendhagyó módon, gondolkodásra késztették, sőt inkább kényszerítették a társadalmat. Kikerülhetetlen volt annak, aki egy pillantást is vetett rájuk, hogy ne töprengjen el egy percig olyan fontos problémákról, mint az anorexia, a rasszizmus, vagy a szegénység. Feltehető tehát a kérdés: vajon lenne- a nagyhatalmú cégeknek lehetősége arra, hogy reális világképet közvetítsenek, s ezzel gondolkodásra, változásra sarkallják az embereket, amellett, hogy ezek a rendhagyó reklámok remek reklámfogások is lennének a számukra?
 A válasz elméletben igen, gyakorlatban pedig elenyésző a száma az ilyen típusú spotoknak.
Pozitív példa a kozmetikumokat hirdető cégek közül a Dove, amely az igazi, természetes szépség jegyében retusálatlan, nem plasztikázott nőalakokkal reklámozza termékeit, s ezzel nem növeli a nőkben- és újabban férfiakban- is folyamatosan növekvő testképzavart és komplexust, amelynek káros következményei többek között az anorexia, bulémia és a plasztikai műtét-mánia.
 Pedig a reklámügynökségek nyitottak, bármilyen kihívás elébe állnak, s a kreatív munkát sokkal inkább szomjazzák, mint a fantáziátlan, csakis nyereségorientált briefingeket.
Kaszás György a McAnn Erickson reklámügynökség magyar kirendeltségének vezérigazgatója „A nagy adrenalinjáték: Reklámcsinálás, amitől gyorsabban ver a szívem” című művében kifejti, hogy mennyire romlik a reklámok minősége nemzetközi és magyar szinten is. [ Kaszás, 2000]
 Ennek oka nem a pénz-, vagy kreativitáshiány, hanem az a fajta igénytelenség, beszűkültség, amely a megbízókat jellemzi, mikor egy- egy kampányt igényelnek. Sajnálatos, hogy azok, akik kezében lenne a kulcs arra, hogy reális világképet lássunk, nem élnek eszközükkel.
Őket csupán az érdekli- tisztelet a kivételnek-, hogy a fogyasztó fogyasszon, a termék fogyjon.
 A világ pedig eközben önmagának kreál betegségeket, természeti katasztrófákat, mert a média, - akinek éppen az lenne a feladata, hogy informálja és formálja a médiafogyasztókat- nem vállalja és nem teljesíti be ezt a felelősségteljes szerepkört. A közszolgálati reklámok pedig abszolút kisebbségben vannak. Egyrészt az állami pénzhiány miatt, másrészt pedig ha lenne is elég pénz, a médiatörvény kimondja, hogy a kereskedelmi médiumok óránként tizenkét perc, a közszolgálati médiumok ezzel szemben csupán hat perc reklámot sugározhatnak.
 Az 1996-os médiatörvény elavultságát eddig képtelen volt áthidalni a magyar médiaszakemberek, ami szomorú, mert hogyan legyen kiegyensúlyozott a magyar médiapiac, ha nincs megfelelő törvény a szabályozására. A mostani médiatörvény az internetet sem szabályozza, tehát szabálytalan szabályrendszer áll fenn. Ha a médiatörvény világszerte kimondaná, hogy a kereskedelmi reklámok egyben szolgáljanak közszolgálati érdekeket, akkor meg lenne rá az esély, hogy a világ információ és megoldási alternatívák segítségével javulhasson. Pozitív manipuláció? Kétség kívül paradox érzetet kelt ez a két szó egymás mellett, mégis radikális változásokra lenne szükség az emberekben mind a környezethez, mind az egymáshoz való hozzáállásban. Amíg azonban a szándék nincs meg a változás iránt azokban, akik igazából befolyásolják az emberek felfogását, addig az emberek sem fognak megváltozni.
 


A bejegyzés trackback címe:

https://gaspar.blog.hu/api/trackback/id/tr641986359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása