Friss

Reviczky4 Hírmondó

A Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karának hallgatói blogolnak itt. Tudj meg mindent az egyetemről, írd meg a tapasztalataidat!

megosztás

Share |

gaspar facebookon

Címkék

133 (1) 15 (1) 2010 (1) 3 (1) 68 (1) a (1) aboriginal (1) abortusz (1) afrika (1) áhítat (1) ajánló (6) ákos (1) alapítvány (1) alapmű (2) albérlet (1) álhír (1) alkohol (1) állásbörze (2) amiről nem beszélek (2) anima (1) arany (1) arany ászok (1) arpad (1) az (1) a mi eveink (1) ba (1) (1) bajnokok ligája (3) baleset (1) balkán (1) barátok (1) barátság (2) barlang (1) baross (2) báthory (1) belga (1) benzinárak (1) bethlen gábor kollégium (1) bicikli (2) bizotnság (1) bkv (1) blogélet (2) bocsánat (1) böhm (1) bölcsész (6) bombariadó (1) borat (1) bors (1) bounty (1) bozsonyi károly (1) bp (1) brando (1) bridget (1) btk (4) búcsú (1) budapest (5) bud spencer (1) buli (1) busz (1) campus (1) cápa (1) casino (1) che (2) chuck norris (1) communication (1) critical (1) csarnok (1) desperate housewives (1) diákélet (27) diákmunka (7) diákok (1) dohány (1) dohányosok (1) drog (1) dzsárdzsár (1) ede (3) eger (1) egészség (2) egyetem (8) egyetemi nap (1) egyházak (2) egyszerűen (3) elméletalkotás (1) elmélkedés (22) elnézést (2) emberi (2) emberi; (1) emberség (1) emléktábla (1) enikő (1) enyém az utolsó szó (2) erasmus (3) eredet (1) érettségi (1) értékek (2) érzés (2) érzés; (1) és (1) esküvő (1) est (1) étel (1) étkezés (1) etr (1) etus (1) évvége (1) extrém (1) e learning (1) facebook (12) fapados (1) feher tenyer (1) felejthetetlen (2) felsőoktatás (1) feri (1) fesztivál (4) fiatalok (3) fidesz (1) film (13) filmek (1) filmkritika (4) filozofia (4) finish (1) fizetés (1) flatley (1) foci (8) fogyókúra (1) főnök (1) forgatás (1) főzés (1) fura (1) fürdő (1) futás (1) gábor gábor (1) generációk (2) gibson (1) góliát (1) gondolatok (3) graffiti (1) gyakorlat (1) gyors (1) gyorsan (1) gyorsétterem (1) hagyományok (2) hallgatás (1) hallgató (1) hallgatók (3) hangulat (3) háteztmárténylegne (2) hátrányok (1) ház lakói (1) hiányosságok (2) hid (1) hír (1) hírtv (1) hit (1) hök (3) hollandia (4) horror (1) horthy (1) humor (1) húsvét (1) időpontok (1) illatok (1) inception (1) ingyen (1) interju (3) international (1) internet (2) irodalmak (1) iskola (2) iskolában (1) jegybeírás (1) jegyzet (4) jones (1) jóska (1) journalism (2) jövő (2) jrock (6) kaja (2) kamera (1) kanonok (1) kapcsolat (1) karácsony (6) károli (16) kávéró (1) kedvence (1) keleti pályaudvar (1) kerei (1) kerékpár (2) kerékpárosklub (2) keres (2) kiállítás (5) kifordított (1) kínál (1) kisebbségek (3) kispál (1) kitekinto (1) kocsma (1) kocsma sor mister batthyany ter jo hangulat legjobb (1) kollégium (2) költségek (1) koltsegterites (1) kommunikáció (12) koncert (4) kontrasztkiállítás (1) könyv (1) könyvajánló (4) könyvtár (3) korlátai (1) körlevél (1) környék (2) korsó (1) kortársaink (1) köttetés (1) kovács gergely botond (1) közlekedés (2) közösség (1) közszolgálat (1) közvélemény kutatás (1) kre (1) krepuska (1) kritika (10) különóra (1) kultúra (1) kutatók (1) kutya (2) lasertag (1) látogatók (1) leadás (2) légáramlás szétterelés (1) lehetőségek (1) leibniz (3) lemezajánló (1) lenke (1) levegő (1) lexikon (1) liliom (1) lista (1) luxus (2) ma (1) magánnyugdíjpénztár (1) mágenheim (1) magyarorszag (1) magyar szak (1) május (1) már (1) maraton (1) március (1) marlon (1) másnaposság (1) mass (1) media (1) média (5) médiaelemzés (1) médiakutatás (1) meg (1) megasztár (3) megbecsülés (1) megint (1) mel (1) menyasszony (1) michael (1) microsoft (1) mister (2) most (1) mozi (4) munka (11) muszáj (1) művészet (5) múzeum (1) múzeumok éjszakája (1) nagy fehér (1) napok (1) negyedik (1) nem (2) németország (1) nemi szerepek (1) nemzedékek (1) neptun (2) nyár (1) nyaralás (2) nyelvtanulás (2) obuda (1) óbuda (1) okos (1) oktatás (1) olajos (1) olcso (1) olcsó (4) olvasmány (1) órát (1) osztályzás (1) ösztöndíj (1) otthonszulés (1) paloma (1) pálvölgyi (1) pályázat (1) párkapcsolat (5) pedál (1) pénzügy (1) pikkely (1) pince buli (1) poker (1) politika (14) portfoliopoints (1) portré (1) prága (1) presszo (1) program (2) programajánló (2) programok (3) prüdéria (1) publi (57) rádió (1) recept (2) reklámok (1) rendezvény (1) rendezvények (5) rendszerváltás (2) repülőgép (1) reviczky utca 4c (1) rólunk (1) rólunk szól (1) röplabda (1) sajnálom (1) segítség (2) (1) sor (1) sör (6) sorozat (2) spagetti (1) sport (13) stúdió (2) sümeghy (1) suxxx (1) szabadsag (1) szabadság (1) szabadtér (1) szabó erika (1) szak (1) szakdoga (1) szakdolgozat (6) számítógép (1) számítógépek (1) szamok (1) szavazas (1) szavazás (3) szelektív hulladék (1) személyes (1) személyiség (1) szerelem (3) szeretet (1) szerkesztés (1) sziget (1) szingli (1) szinglik (1) színház (3) szomszédok (3) szórakozás (6) születésnap (1) takács (1) taki (1) tanácsadás (2) tanárok (3) tandem (1) tanszékek (3) tantárgyfelvétel (1) tanulás (2) tárca (1) társasjáték (1) tartani (1) tartja (1) tavasz (3) teázó (1) telemarketing (1) televízió (1) téma (1) terasz (2) terence hill (1) terepnapló (1) tippek (2) tisztelet (1) tojás (1) tömegkommunikáció (1) toplista (4) továbbtanulás (1) tradíció (1) treffort (1) trend (1) tv (3) újságírás (4) unaloműzés (3) ünneplés (1) utazás (1) vágási (1) vagina (1) vakság (1) választás (1) választások (2) vallás (2) valosag (1) város (2) vaskapu (2) vélemény (1) velemeny (1) versek (1) verseny (2) vicc (1) vicces (1) vidék (4) video (1) világbajnokság (1) vizsgafelvétel (1) vizsgák (1) vs (1) vs. (1) wakeboard (1) west (1) youth (1) zene (9) zsongadalom (1) Címkefelhő

A két kerék igenis menő - 3. rész: interjú (2. részlet)

2010.05.19. 22:36 | voodude01 | Szólj hozzá!

Hmmm, sehogysem tudom egyben bemásolni az interjút, valami hülye karakterlimit lehet, szóval itt a második részlet:

 

- Hogyan értékeled otthonod, Csömör illetve az egész kelet-pesti régió közlekedési előnyeit és hátrányait kerékpáros szemmel?

 

- Minden lakossági fórumon fölmerült, hogy elviselhetetlen a közlekedési zaj a főutak és az M0 körgyűrű mentén, azonfelül nagy a légszennyezettség. A csömöriek joggal háborodtak fel ezen. Azonban furcsa kettősség jellemző a legtöbb csömöri lakosra: követelik a zajmentes életet, ugyanakkor ők is kocsival járnak nap mint nap munkába, tovább súlyosbítva ezzel a problémát. Ezt kissé önző dolognak tartom. Viszont ez nemcsak Csömör problémája: mindenki elutasítja, hogy autópályát vagy elkerülőutat építsenek az orra alá, ugyanakkor verik az asztalt, hogy ők az autójukkal akarnak közlekedni. Nyugat-Európában rég rájöttek arra, hogy nem jó, ha minden egyes ember egyedül autózik a városban. A közlekedést ésszerűsíteni kell a kerékpáros- és a tömegközlekedés támogatásával. Sajnos Magyarországon sokan úgy gondolkodnak, hogy nálunk nem jöhet létre kerékpáros közlekedés, amelyet elég abszurdnak tartok. A csömöri vezetők azzal a megdöbbentő kijelentéssel érveltek, hogy „Csömörön nincs is kerékpáros”. Nos, a kerékpáros infrastruktúra nyugaton sem a földből ugrott ki, hanem ki kellett építeni, meg kellett teremteni mindennek a feltételét.

 

- Mit gondolsz arról a feltételezésről, hogy a korábban ismeretlen kerékpáros hangadók politikai megrendelésre kezdtek egyre-másra megjelenni a sajtóban és a közéletben? Elvégre a Kerékpárosklubot többször megpróbálták már valamelyik politikai erőhöz társítani.

 

- Ezt valóban megpróbálták, azonban a Kerékpárosklub konzekvensen távol tartja magát a pártpolitikától. Ez persze nem jelenti azt, hogy politikusokkal nem dolgozunk együtt, hiszen az ő közreműködésük is szükséges ahhoz, hogy jó megoldások szülessenek.

 

- Van-e mégis olyan párt vagy politikus, aki komolyan képviseli a kerékpározást? Az idei Európai Uniós választások során kiderült, hogy az újonnan létrejött Lehet Más a Politika (LMP) nevű zöld párt szavazói között rengeteg a kerékpáros, és a párt programjában is kiemelten szerepel a kerékpározás és a tömegközlekedés támogatása.

 

- Az LMP – zöld párt lévén – programjában tényleg leírta, hogy szeretnének a városi kerékpározással foglalkozni, de szerintem ez csak a jövő zenéje, ami csak akkor fog kiderülni, ha a párt bejut a parlamentbe. Én szkeptikus vagyok velük szemben is. Eddig egyik parlamenti párt sem foglalkozott ténylegesen a kerékpáros közlekedéssel, senki nem vállalta ezt az irányvonalat. A Critical Mass-on is ígértek már fűt-fát, egyszer a főpolgármester is kibicajozott, nagy csinnadrattával átadott egy 200 méteres, rosszul felépített bicikliutat, ám valós fejlődés nem történt.

 

- Ezek szerint Budapesten reménytelen a helyzet?

 

- Azért vannak előremutató példák. Nemrégiben kerékpársávot alakítottak ki az Alkotmány utcában és a Thököly úton, amelyek tervezésébe bevonták a Kerékpárosklubot is. A kerékpársávtól Magyarországon valamiért még mindig ódzkodnak, pedig Nyugat-Európában már bevált, biztonságosabb, mint a járda melletti bicikliút, ezt statisztikák is bizonyítják. A szegregált kerékpárforgalom balesetveszélyesebb, mint a kerékpársáv, ugyanis sokkal nagyobb veszélynek van kitéve egy beláthatatlan keresztezésből felbukkanó biciklis, mint egy együtt közlekedő kerékpáros. Akár kocsival, akár kerékpárral járunk, mindannyiunk érdeke a biztonságos közös közlekedés.

 

- Hogyan lehetne hosszú távon fejleszteni a budapesti kerékpáros közlekedést, illetve hogyan lehetne azt kombinálni a tömegközlekedéssel?

 

- A kerékpár és a tömegközlekedés könnyen kiegészítik egymást, nyugaton e téren is előbbre járnak: a belvárosokban kerékpárkölcsönzőket üzemeltetnek, a külső kerületekben B+R (bike + ride, azaz „biciklizz és utazz”) parkolók vannak, sőt a városi vasútvonalakon kerékpárszállító vagonokat kötnek a szerelvényekhez azoknak, akik a város túlsó végébe akarnak eljutni, és onnan biciklivel szeretnének továbbutazni. Ezzel megcáfoltuk azt a tévhitet, hogy a kerékpár csak rövid, párperces utazásokra alkalmas. A tömegközlekedéssel való összekapcsolás pontosan azoknak kedvez leginkább, akik hosszabb, megerőltetőbb kerékpárutakat szeretnének megkönnyíteni, sőt mindez mérlegelésre készteti az embereket, hogy az autó helyett inkább ezt a közlekedési formát válasszák. Ezzel szemben Budapesten egyedül a HÉV-en és a fogaskerekűn lehet kerékpárt szállítani. Mindössze annyi változás történt, hogy az idei évtől a BKV-bérletet kerékpáros matricával lehet kiegészíteni, azonban ezt is csak a Főváros nyomására vezette be a BKV.

 

- Ahogy növekszik a kerékpározók száma, számolhatunk-e komolyabb fejlődéssel?

 

- Remélem, hogy az eddigi stagnálás kimozdul a holtpontból, mert a városi kerékpározás valóban egyre népszerűbb. Sajnos nem tudunk pontos adatokat a budapesti kerékpárosok számát illetően. A Kerékpárosklub foglalkozik ennek a mérésével, de nincsen olyan kapacitása rá, mint amilyen a fővárosnak lenne. Holott fontos lenne mérni ezt a számot, mert például Koppenhágában 2015-re 50%-osra becsülik a kerékpárral közlekedők számát. Budapesten ma ez kettő, legjobb esetben nyaranta öt százalék. Az is tévhit, hogy télen nem lehet biciklizni. Van egy kerékpáros mondás: nincsen rossz időjárás, csak rossz öltözék.

 

- Alighanem szemléletváltásra lenne szükség a közlekedési kultúrát tekintve. Ha lenne rá mód, min változtatnál mindenekelőtt?

 

- Nehéz dolog Budapesttel elfogadtatni, hogy a jelenlegi közlekedési irányvonal tarthatatlan. Butaságnak tartom az autósok, a tömegközlekedők és a kerékpárosok elkülönítését, kategorizálását. Nyugat-Európában aki biciklizik, egészen biztos, hogy ott pihen a garázsában egy autó is, a kerékpár és a kocsi békésen megférnek egymás mellett a városban. Szintén hazai sztereotípia, hogy a kerékpár lassítja a közlekedést, mert a kocsiknak kerülgetni kell az úton. Nem igaz, hogy a kerékpárosok lassítják a forgalmat, éppen a rengeteg autó okozza a sok dugót. Attól tartok, elfelejtettük, hogy a város nem az autóinkért van, hanem értünk. Mi élünk a városban, a mi életterünket veszik el a járművek. A temérdek autó nemcsak szennyezi a levegőt, hanem közterületet foglal el: azzal, hogy a járdán tömegével parkolnak, nem is sejtik, mennyit ártanak a turizmusnak. Ma az autóinkkal állunk ott, ahol fa, pad vagy terasz is lehetne. A Dunapart mentén szintén egy „autópálya” halad keresztül. Nagyon sok városi rekreációs területet lehetne létrehozni; füves, fás területeket, amelyek hosszú távon borzasztóan megtérülnének, mert könnyebben és többen tudnánk nyugodtan pihenni. Amíg nem látjuk, hogy miért éri meg kiszállni a kocsiból, amíg nincsenek közös célok, addig nem beszélhetünk igazi fejlődésről.

 

(2009. október)

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://gaspar.blog.hu/api/trackback/id/tr112016773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása