Az haute couture francia kifejezés, „magas szabászat”-ot jelent, azaz magas színvonalú, nemes kivitelű ruhakészítést. Az exkluzív, egyedi gyártású divatcikkekre vonatkozik. Eredetileg az angol Charles Frederick Worth munkáit nevezték így, aki a 19. század közepének Párizsában alkotott. Hozzá kötődik a márka megteremtése is, hisz elsőként látta el a nevével a ruhákat.
A jelenkori Franciaországban az haute couture védett névnek számít, amit csak bizonyos jól meghatározott követelményeknek megfelelő divatházak használhatnak. Azonban a kifejezést általánosabban is használják mindenféle különleges, egyedi gyártású divatos ruhára, akár Párizsban, akár a divat többi fővárosában (Milán, Tokió, Róma, New York, London) készültek.
Az haute couture mindig kiváló minőségű, drága anyagokból, különleges odafigyeléssel készülnek, gyakran időigényes kézimunkával.
Ahhoz, hogy Franciaországban egy divathá reklámkampányaiban hivatalosan is használhassa az haute couture kifejezést, és megkapja a couture ház címet, a következő fontos követelményeknek kell megfelelnie, mint hogy privát ügyfelek számára gyártott, egyedi darabokat kínál, Párizsban saját szabászatot működtet legalább 15 tagú stábbal és minden évadban bemutat egy minimum 35 darabos kollekciót a párizsi közönségnek.
A Chambre syndicale de la haute couture szigorúan ellenőrzi az haute couture cím hasznalátatát. A kritériumokat 1945-ben állították fel, de azok betű szerinti betartása máig is kötelező jelleggel bír.
Gyakran látni különös, formabontó haute couture ruhákat a kifutón, amelyeket a kritikusok néha hordhatatlannak minősítenek. Ezek a darabok teljesen egyediek, általában megrendelésre vagy egy bizonyos alkalomra, kizárólag kiváló minőségű anyagokból készülnek. Egy ilyen luxusviseleten minden kézzel varrt és kidolgozott, még az utolsó gomb mintáját is külön a ruhához tervezték, és nem ritkán meghökkentően drága anyagokat, például gyémántot vagy aranyat használnak fel hozzá.
A kifutókon bemutatott haute couture darabokat ritkán sikerül eladni, leginkább csak a divatház presztízsének emelését szolgálják. Igazi profitot inkább a pret-á-porter – a mindennapi viseletre tervezett, sorozatgyártott – kollekciók hoznak.